Ei veroa kilometrikorvauksille
Urpo Lehtimäen blogiEi veroa kilometrikorvauksille
 
18 Feb,2012 U Lehtimäki
auto.jpgVihreiden puheenjohtaja ympäristöministeri Ville Niinistö jatkaa edeltäjiensä viitoittamalla tiellä ja etsii keinoja kansalaisten yksityisautoilun hankaloittamiseksi. Turun Sanomien haastattelussa 18.2.2012 Niinistö pohtii, miksi valtion pitää niin paljon tukea yksityisautoilua työmatkoilla ja työsuhdeautoetuja.

Cityvihreiden haavekuva siitä, että Suomen kansa haluaisi asua suurin piirtein Espoon kokoisella erämaan ympäröimällä autottomalla alueella, jossa sähkö tehtäisiin auringolla ja aaltovoimalla, ruoka viljeltäisiin saasteettomilla kattoterasseilla ihmisjätöksistä koostetuilla kasvualustoilla, vesi kerättäisiin sateesta ja energialla olisi vuorottaiskäyttö sen riittävyyden turvaamiseksi, on varmasti tavoittelemisen arvoinen mutta tuskin kovin realistinen.

Monelle virastoissa elämänuransa paperia pyörittävälle ihmiselle saattaa tulla yllätyksenä, että tietyt yhteiskunnan toimintoja ylläpitävät tapahtumat edellyttävät sitä, että ihmiset, sanottakoon heitä vaikkapa aktiiviammattien edustajiksi, joutuvat fyysisesti liikkumaan päivän mittaan suoriutuakseen töistään. Nämä tuulimyllyjen huoltomiehet, pellettitakkojen ja pannujen nuohoojat, rakennusmiehet ja jopa jotkin myyntimiehet tarvitsevat autoa päästäkseen tekemään työtään. Osa esim lumiauran kuljettajista tosin  lähtevät aura-autolla kotoaan eli he eivät autoa työmatkaan käytä.

Alkutuotanto aiheuttaa myös haitallista liikkumista ja kilometrikorvausasiat ovat maataloustyöntekijöille tärkeitä. Matkaa voi  kertyä bussipysäkille jopa 35 km. Tosin, Uudenkaupungin tofu-tehtaan käynnistyttyä jotkut originaalituotteista voidaan vaihtaa korvikkeisiin sikäli kun vaikeat jääolot eivät estä Brasilian raivioilta tulevien soija-laivojen liikennettä.

Veroton kilometrikorvaus vähentää liikkumisesta yrityksille ja yrittäjille koituvaa kustannusta ja samalla vähentää palvelujen hintaa eli lisää varsinkin PK-sektorin kilpailukykyä.  Korvausten verottaminen siirtyisi näin ollen vain tavaroiden ja varsinkin palvelujen hintaan.  Ja jos Niinistö laskee, että valtio menettää miljardin, niin tämän verran tulisi kustannuspuolelle lisää. Siis… valtio, sehän on yhtä kuin me.

KVG. Kun otetaan huomioon, että nykyinen valtioneuvosto on kaikessa viisaudessaan päättänyt alentaa syrjäseudun yritysten kuljetustukia, lienee ympäristöministerin tavoitteena vain katkaista ne viimeisetkin elinkelpoisuuden verisuonet sivukyliltä. No, tämä lienee oikeakin rangaistus presidentinvaaleissa väärin äänestäneille. Ja rahakin ratkaisee. Suomalaisten ilmasilta Brysseliin vaatii veronsa. Onhan etuamme käytävä puolustamassa päivittäin kaikesta huolimatta.

Vuorineuvos Jorma Eloranta on työ- ja elinkeinoministereiden pyynnöstä tehnyt juuri julkaistun listan asioista, joilla Suomeen saataisiin lisää koti- ja ulkomaisia investointeja. Tätä tärkeämpää on tehdä riittävän järeitä toimenpiteitä myös kotimaisen kysynnän elvyttämiseksi, ostovoiman kehittämiseksi ja elinkeinotoiminnan virkistämiseksi unohtamatta alueellisen tasa-arvoisuuden kehittämistä.  Hyvä alku olisi bensan, dieselin ja ajoneuvoihin kohdistuvien verojen porrastaminen alueittain. Hyvä olisi myös unohtaa kamreerimaiset esitykset veroratkaisuehdotuksista, joiden merkitystä ei ole alunperinkään ymmärretty.